جلسه فعالین شهر کابل نهضت فراگيردایر شد
مشعل مشعل

روز شنبه 8 جدی 1386 خورشيدی جلسه فعالین شورای شهر کابل نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان در تالار گلزاد مارکیت واقع بره کی شهر کابل دایر گردید. در تالار شعار های برا افراشته باد درفش نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان ، نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان به همه مردم افغانستان تعلق  دارد ، زنده باد افغانستان واحد یکپارچه ، آزاد ،دموکراتيک و شگوفان،نهضت فراگیر و دموکراسی و ترقی افغانستان طرفدار انکشاف و رشد متوازن اقتصادی اجتماعی و سیاسی می باشد، توجه را جلب می نمود. آمد آمد نهضتی ها شامل زنان و مردان تا نزدیکی های نه و نیم بجه صبح که در برگیرنده سابقه داران و جوانان بالنده که تازه افتخار عضويت نهضت فراگير را کسب کرده اند، فضای سرد سالون را در زمستان گرمی می بخشید. یاران روزهای دشوار و اشنایان کارو مبارز ه همدیگر را در آغوش می کشیدند و برق خوشی در چشمان همه پدیدار می شد. سر انجام رفيق عبدالله بهروز عضو هیأت اجرايیه و مسوول شعبه تبلیغ و فرهنگ شورای شهر کابل عقب مکروفون قرار گرفت و در فضای سالون سکوت حکمفرما شد . بنابر خواهش محترم بهروز رفیق طاهر عفیف جلسه را با تلاوت ایاتي از کلام الله مجیدافتتاح نمود . سه تن شامل رفقا احسان عمر، گل رحمن و بی بی گل به حیث اعضای هیأت تحریر انتخاب شدند.

متعا قبا داکتر محمد داود راوش ريیس شورای شهر کابل گزارش از کار کردهای  شورای شهررا ارایه نمود.

وی از تدوير همایش سترگ وارزشمند نیروهای ملی، د موکرات وترقی خواه افغانستان که در شهر کابل به تاریخ 10 عقرب  سال روان خورشيدی با میز بانی نهضت فراگیر دموکراسی وتر قی افغانستان ، براه انداخته شد به مثابه يکي از دستاوردهای درخورستايش همه نيروهای ترقي خواه و اعضای نهضت فراگير ياددهاني نموده و وظايف فعالين و اعضای نهضت فراگير را در شهرکابل برجسته ساخته و کار به خاطر تبليغ و تشريح فيصله های تاريخي همايش وسيع کابل را يکي از الويت های اعضای نهضت فراگير در شهرکابل خواند و آرزو نمود تا نهضتي ها همانگونه که همواره به  خاطر دفاع ازمنافع عليای مردم زحمتکش کشورما،دفاع از تماميت ارضي و مبارزه به خاطرصلح پايدار،نهادينه شدن دموکراسي و حقوق شهروندی،تحقق عدالت اجتماعي و ايجاد فضای مناسب کار و زنده گي برای مردم رنجديده افغانستان تلاش به خرج داده اند و در راه وحدت و اتحاد نيروهای تحول طلب ،تجددگرا،دموکراتيک و ترقي خواه نيز همانطوری که بارها تأکيد نموده اند و بدان معتقد اند،بدون هرنوع خودمحوری وبلندپروازی به خاطر تحقق اين انديشه ها از هيچ نوع تلاش ميهن پرستانه دريغ نورزند.

      سپس رفيق راوش بالای کارهای انجام شده در شورای شهرمکث نموده، ازتوسعه شوراهای ناحیوی وواحد های اولیه در شهر کابل ،جذب اعضای جوان و تقویت صفوف وو احد های اولیه در میان اقشار طبقات و لایه های مختلف اجتماعی اعم از استادان،معلمین ،محصلین ،متعلمین ،پیشه وران ، جامعه مدنی ،روحانیون و شخصیت های فرهنگی که طی شش ماه امسال صورت گرفته است و نشانه يي از گسترش پایه های اجتماعی نهضت در جامعه است،ياد آوری نموده و افزود که فعالين واعضای نهضت در شهرکابل به کارهای انجام شده بسنده نکرده و همانطورکه همایش  دهم عقرب تحرک قابل ملاحظهء را درفعالیت های سياسی در شهر کابل رونما ساخته است،بيشتر از پيش گسترش بخشيد،زيرا هر دستاورد و پیشروی در مبارزه به معنای گشودن صفحه جدید و جدید تر است که باید با پیشروی ها صرف انرژی ها رقم زده شود .در گزارش روی انتخابات اینده تاکید شد ووظیفه سپرده شد تا فعالین با چهره های فرهنگی،علمي،اعضای جامعه مدنی و روحانیون طبق تقسیم اوقات ملاقات با آنها را تنظیم کنند و در ختم سال گزارش ها ارزیابی و قدم های بعدی کار روشن گردد .در گزارش تقویت روحیه انتقاد نمودن و تحمل انتقاد سالم را بخاطر ارتقا انضباط و دسپلین که فعلا مورد رضایت نیست ضروری پنداشته و توجه شرکت کننده گان بدان معطوف گرديد، پرداخت حق العضویت های به موقع ،جمع اوری اعانه و رسانیدن ماهنامه "راه نهضت" را تا اخرین عضو نهضت فراگیر که تا حال ضعیف است بمثابه وظیفه شورا ها واحد های اولیه و فعالین حزبی برجسته گرديد و بر ضرورت کار فعال و دوام داربا زنان و جوانان اکيداً تأکيدصورت گرفت.

 همچنان گزارش بر وحدت ارگانيک تأکيد و هرنوع دسته بندی، گروهبازی و قوم پرستی بمثابه صدمه رسان جدی نه تنها برای مبارزه و حزب بلکه برای ثبات و استحکام کشور ماافغانستان محکوم گردید.

سپس شش تن از رفقا هريک شکریه یکی از فعالین ، انجنیر شيرین زوی ، صمد حکیمی ، وحید جلالزاده مسوول کار با جوانان ، انجنیر محمد یونس نو اندیش عضو مجلس موسسان و انجنیر حکیم بارکزی پیرامون گزارش صحبت نموده ضمن اینکه تائید و پشتيبانی شان را ازبیانیه داکتر راوش اعلام نمودند  پیشنهادات و انتفاداتي را نيزمطرح کردند .

محترمه شکریه از اشتراک پايین زنان در جلسه انتقاد نمود . انجنیر شیرین زوی انتقاد کرد که تا حال چندین شماره راه نهضت به نشر رسیده ما انرا ندیده ایم به ما رسانده نه شده است . صمد حکیمی گفت ما باید مردم را سازمان بدهیم که وکلای منتخب شان در برابر انها حضور یافته کار کرد های شانرا به سمع موکلین برسانند و از اینطریق کار با پارلمان و وکلا صورت بگیرد، وحید جلال زاده از نشاط،هیجان،و نو اوری به مثابه خصلت جوانان یاد نموده انتقاد نمود که ازین خصوصیات به نفع مبارزه و سازماندهی امور حزبی استفاده لازم نمی شود.انجنیر محمد یونس نو اندیش روحیه جلسه را انتقاد نموده نبود شور و شعف و هیجان کافی را مایه افسرده گی خواند که مبارزین باید با ان بیگانه باشند.

انجنیر حکیم بارکزی گفت زمان های قبل از حاکمیت ح د خ ا فعالین ولایات را بمرکز خواسته بودند من هم از قندهار نماینده گی می کردم . جلسه را شادروان میر اکبر خیبر پیش می برد گزارش هیچکدام قناعت وی را فراهم نکرد . در اخیر که نوبت به من رسید و گزارشات خود از رفتن به مسجد و صحبت با ملا امام محل خود یاد کردم مرا در اغوش کشید و دیگران را مخاطب قرار داده گفت این جوان مسیر کار را صحیح انتخاب کرده است.  به شما رفقا امروز من توصیه میکنم را ه صحیح کار میان مردم را بیاموزید و بکاربرید .

در پایان رفیق شیر محمد بزرگر ريیس مجلس موسسان جلسه را ارزیابی نمود که فشرده سخنان او چنين است:((بنام خدا و بنام ملت در خون خفته کشور !

با افتخار به سوی تالار می بینم ،رفقای پر مسوولیت و فعالین شجاع گرد هم امده اند تا کار کردهای خود را به  ارزیابی بنشینند و مسیر بعدی را روشنتر سازند که اين نشست با شکوه رابه مثابه پیروزی برای  همه مسوولین شهر تبریک می گویم .

جلسه امروزی ما پس از همايش وسيع ماه عقرب که شور و هلهله زياد را در ميان همه آناني که به آرمان های والای زحمتکشان مي انديشند و خواستارتغييربنيادی در زنده گي مردمان خسته از جنگ هستند،داير گرديده است .بدون شک آن همايش بزرگ و جمع آمد تاريخي نيروهای ترقي خواه زمينه ساز خوبي بود برای شناخت از نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان نه تنها در داخل کشور ،بلکه برای جامعه جهاني که اکنون حضورفعال و گسترده در کشورما دارد.

ما پس از راجسترشدن نهضت فراگير در وزارت عدليه که اکنون دوسال از آن مي گذرد،مصروف ايجاد شبکه های نهضت فراگير در داخل و خارج از کشور بوده و به جلب و جذب ياران پيشين و اعضای جوان و تازه نفس در صفوف نهضت پرداخته و بيشتر به تقويه پايه های نهضت پرداختيم و اکنون زمان ان فرا رسيده تا با همچو برآمدها  در واقعيت امر از حضور دوباره ما بمثابه بخشي از جنبش دادخواهانه مردم افغانستان در عرصه سياسي ارمغان دهيم.

رفقا!جلسه خوب بود اما به گونه ای که باید روی نواقص مکث می کردیم نبود، گزارش طوری بود که کمبود ها و نارسايی ها مصلحت جویانه مطرح شده بود، گویا نخواستند کسی آزرده شود .به همین اساس از کسانی که ضعیف کار کرده اند نام برده نه شد و رفقايي که خوب کار کردند هم بر جسته نگردید.

دوستان عزيز!ما در مرحلهء دشوار سياسي و امنيتي کشورما  که روزانه صدها هموطن ما در موجودیت قوت های جهانی و هيأت حاکمه نا کار امد شهید، معیوب و معلول می شوند قرار داریم . تروریزم به قوتش صلح منطقه و ثبات کشور ما را تهدید می کند شما اطلاع دارید که صدراعظم اسبق کشور پاکستان بی نظیر بوتو را که در اين دورهء مبارزات انتخاباتي از دموکراسی و مبارزه برعليه تروريزم پیشتبانی می کرد تحمل نتوانست و ناجوانمردانه از بین برد.ما در جلسه نباید بحیث ناظر بنشینیم . ما فرزندان تداوم عدالت ،ترقی ، سعادت انسان های سر زمین خود هستیم . ایا می شود حزبی با ین خصوصیات با قضایا ازدید نو نیاستند . همایش 10 عقرب را گذشتاندیم قطعنامه 9 ماده ای به تصویب رسید اعتبار و حیثیت نهضت اعتبار و حیثیت شما در جامعه ارتقا نموده کار های بعدی بطور شمرده شده و دقیق پیشبرده می شود امروز همه بدیده احترام به شما می بینند .عناصر آشوبگر و آانانی که در جامعه مورد پذیرش نیستند از عقب تیر می زنند وتوطئه می کنند . ولي راه ما راه مبارزه است، وهيچگاه ما از پرنسيپ های مطروحه نهضت که در اسناد ما درج است عدول نکرده و هويت روشنگرانه،دادخواهانه و ترقي خواهانه خويش را قرباني سازش های غيراصولي و تسليم طلبانه نخواهيم ساخت.

 ما با عده يي که می گويند گذشته به ما متعلق نیست موافق نيستيم، بلکه از تلاش و مبارزهء وطنپرستانه نيروها وشخصيت های پرافتخارملي،احزاب و سازمانها که به خاطر آزادی،دموکراسي،تمدن ، تحول  و ترقي کشورمحبوب ما طي صد سال اخيررزميدند، ارج مي گذاريم،از تجارب آنها مي آموزيم و خود را رهروان اين آرمان های وطنپرستانه مي شماريم .

رفقا! نهضت فراگير باید به صدای ملت تبدیل شود.و اين وظيفه خطير تنها در صورتي امکان پذير است که همهء ما و شما چون مشت واحد عمل نموده و در راه مبارزه به خاطرتحقق اين خواست شريفانه همه امکانات ما را وقف نماييم.))

در اخیر جلسه قطعنامه به تصویب رسيد که وظایف واحد های اولیه وشوراهای نواحی وشورای شهر را در شرایط کنونی مشخص ساخته و همه اعضای نهضت را در کار دوامدار بین اقشار مختلف اجتماعی و جلب نیروهای ملی و دموکراتیک در اتحاد ها وتشکیل جبهه وسیع ميهنی معطوف نمود .

جلسه به آرزوی پيروزی های هرچه بيشتر نهضت فراگير و تأمين هرچه زودتر صلح و آرامش در افغانستان به پايان رسيد.

 

 

 

 

 

 

 


January 7th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها